Rome: non basta una vita (deel 2)

Klik hier om het eerste deel van mijn reisverslag in Rome te lezen! (Dag 0 en dag 1)

Dag 2:

Zoals ik toen reeds zei zouden we de volgende dag naar Vaticaanstad trekken. We verplaatsten ons met de metro en stonden zo al snel voor de ingang van de Vaticaanse musea. Aangezien we een Nederlandstalige gids geboekt hadden (€55) moesten we niet aanschuiven en konden we meteen naar binnen. Gelukkig maar! Het was nog maar 9u30 en er stond al een rij van meer dan 2u aanschuiven! (Dubbel zo lang dus dan wat op de foto zichtbaar is.) Ook de volgende dag zouden we enkele monumenten bezoeken waarbij we de gewone rij konden ‘voorbijsteken’. Dit door de handige Roma Pass (€25). Een pasje die je drie dagen kan gebruiken voor alle openbaar vervoer (bus, metro, tram) én voor zowat alle monumenten, musea en bezienswaardigheden in Rome. Bij de eerste twee dingen die je bezoekt mag je gratis naar binnen, voor de volgende  bezoeken moet je betalen, weliswaar met een korting (afhankelijk van de instelling, meestal €2 korting). Je zou dus op voorhand kunnen kijken wat de meest dure bezienswaardigheden zijn en die eerst bezoeken. Interessant is het feit dat er bij grote monumenten zoals het Colosseum en het Forum Romanum een aparte rij is voor de Roma Pass’ers, zo moet je zelden (lang) aanschuiven! Bovendien heb je bij je Roma Pass een handige stadskaart bijgeleverd waar alle belangrijke bezienswaardigheden (met alle nodige info) op staan. Alsook een metrokaart en twee boekjes met naast monumenten en musea ook theaterzalen, opera’s, feestelijkheden, concerten, … SUPER HANDIG dus!

Hoe dan ook: wij kregen een boeiende rondleiding van 3uur waarbij we vooral veel met ons mond open en uitpuilende ogen rondliepen. Niet alleen de beelden, schilderijen en voorwerpen die het Vaticaans museum herbergt zijn de moeite waard, maar ook het museum zelf! Elke galerij is op een andere manier rijkelijk versierd met schilderachtige plafonds, speciale verlichting, beelden, … Dit met de Sixtijnse kapel als kers op de taart! Hieronder enkele afbeeldingen die eigenlijk nauwelijks kunnen voorstellen hoe het écht voelt om deze dingen met je eigen ogen te ervaren:

Ingang Vaticaanmusuem

Sint-Pietersbasiliek

Tuin van de Paus

De bekende beeldengroep: Laocoöngroep, dat verwijst naar het verhaal van Troje en eens in de domus aurea (het gouden huis) van keizer Nero stond…

Plafond in het Vaticaans museum

Beschildere (!) plafond van een zuilengalerij in het museum.

Mozaïek in de vloer van het museum: de godin Athena

Detail plafond van de gallerij met landskaarten

Landkaartengalerij in het Vaticaanmuseum

Romeins beeld met de ogen nog ingekleurd

La pièce de résistance: het laatste oordeel in de Sixtijnse Kapel

Plafond van de Sixtijnse Kapel met de beroemde schilderingen van Michelangelo… Ongeveer een kwartier staan naar staren, zo mooi was het.

Na het museum was het de beurt aan de Sint-Pietersbasiliek, nog steeds onder begeleiding van onze leuke Italiaanse Nederlandstalige gids “Ik loop met een oranje vlag rond, want mijn mama was van Nederland.” die ons vertelde over de “Beloofde Aarde” (We vonden haar zo leuk dat we niet durfden zeggen dat we ‘land’ zeggen, ‘t was zo’n schatje).

Sint-Pietersbasiliek met balkon voor “Bedankt voor die bloemen”

Sint-Pietersbasiliek, schip

Michelangelo’s befaamde koepel in de Sint Pietersbasiliek (die hij uit respect net iets kleiner liet dan de koepel van het Pantheon)

De marmeren pietà van Michelangelo

De Zwitserse garde

Engelenburcht en Engelenbrug

Hierna vervolgden we onze weg naar de vlakbij gelegen Engelenburcht, ook gekend als het mausoleum van Hadrianus. Hoewel je ook binnen een kijkje kan nemen in de burcht en de tumultueuze geschiedenis ervan in het museum kan ontdekken, hebben wij dit niet gedaan. Niet alleen wegens tijdgebrek, maar ook omdat we uit verschillende bronnen gehoord hadden dat dit niet echt de moeite was. Nu goed, de aanblik die je van buiten te zien krijgt, met ervoor de Engelenbrug die aan de hand van 10 verschillende beelden de lijdensweg van Christus toont, is vast en zeker indrukwekkend!

Na ons blitsbezoekje aan de Engelenburcht besloten we om eindelijk te gaan lunchen! Aangezien we bijna omver vielen van de honger hebben we het niet te ver gezocht. Gewoon de Tiber overgestoken, rechtdoor richting centrum gelopen, waar we links in een zijstraatje een rustig lekker restaurantje vonden. Hier werd het brood ons niet aangerekend, maar we moesten wel 3euro extra betalen wegens een zogenaamde ‘procent’. Niettemin was het een goedkoop restaurant én lekker! We aten er beiden een spaghetti pomodore (met tomatensaus dus) en deelden een typische Romeinse panna cotta die hier met chocoladesaus geserveerd werd (we hadden er maar 1 besteld en kregen zonder het te vragen meteen 2 lepels voorgeschoteld, in Italië is het dan ook vrij normaal dat je sommige gerechten deelt). We deelden ook een fles water, dit alles voor €27,20.

Hierna besloten we om een wandeling langs de Tiber te doen… Enkele indrukken van de Tiber:

Een school langs de Tiber

Palazzo di Giustizia (Justitiepaleis)

Hierna vervolgden we onze weg naar ons hotel om ons wat te verfrissen. Dat laatste was zeker nodig tijdens die eerste augustusdagen! Wel 2x per dag namen we een zalige douche (waarbij onze witte handdoeken telkens weer zwart zagen van het stof.) ‘s Avonds besloten we dan om een kijkje te gaan nemen bij ‘Gusto, restaurant, wijnbar, tapasbar, brasserie en shop ineen! Het is een ontzettend groot pand dat uit verschillende zaken bestaat die door elkaar lopen. Veel toeristen ga je er overigens niet vinden (hoewel het bekender en bekender wordt), maar vooral de echte Romein. Het is vlakbij de Ara Pacis van Augustus (waar een museum om heen gebouwd is) en zéker de moeite waard!

Buffet bij Gusto

Als je tussen 18 en 19u komt kan je er bovendien voor €10 genieten van een lekker tapasbuffet met typische Romeinse hapjes + één drankje inbegrepen. Aangezien een Prosecco op zich al €10 kost was dit mooi meegenomen! Van een happy hour gesproken! Oorspronkelijk waren we van plan om nadien nog iets te gaan eten, maar hoewel we niet overdreven veel gegeten hebben van het buffet waren we toch voldaan die avond! Wel is aangeraden om meteen om 18u te gaan en niet tot het einde te wachten, niet alleen zouden de lekkerste hapjes dan al verdwenen kunnen zijn, maar het eten wordt ook kouder…

Nog enkele indrukken van Gusto:

Na ons buffet besloten we om nog een mooie avondwandeling te maken:

Piazza del Popolo

Geen spiegelbeeld… In het midden vind je de bekende winkelstraat Via del corso, achter je Piazza del Popolo

Zicht vanuit Piazza del Popolo op de tuinen van Villa Borghese

Zicht van boven in de tuinen van Villa Borghese op Piazza del Popolo

Hoewel het een heus aantal trappen is om naar boven te gaan is het uitzicht meer dan de moeite waard! Eenmaal boven kan je overigens verder wandelen naar de befaamde Spaanse Trappen. Deze zijn eigenlijk vooral in de lente de moeite om een bezoekje te brengen aangezien ze dan versierd zijn met talloze bloemen. Leuk weetje: de trappen hebben een speciaal afwaterinssysteem zodat wanneer het regent ze niet nat worden. Zo vind je in Rome mooie kaartjes met foto’s van de Spaanse Trappen die droog zijn, en ervoor een straat die volledig blank staat!

Bovenaan de Spaanse Trappen

Hierna vervolgden we onze weg huiswaarts (met een korte tussenstop in het Hard Rock Café), maar eerst stopten we nog in de buurt van de Trevi Fontein om een lekkere gelato te eten! Waar precies? Wanneer je naar de fontein kijkt op je linkerkant! Erg lekkere ijsjes met grote keuze aan smaken, hoorntjes en toppings. Twee personen, twee grote ijsjes: €9. De dag voordien hadden we overigens ook een ijsje gekocht bij het toch vrij bekende San Crispino, ook in de buurt van de Trevi fontein. Vrij speciale smaken, die ons eerlijk gezegd niet zo goed bevallen waren. De zoetigheid was bijna overkill, net zoals de onvriendelijkheid van de ijsjesschepper, jammer!

En de volgende dagen? Wordt vervolgd!

2 thoughts on “Rome: non basta una vita (deel 2)